Vitamínová abeceda

18. dubna 2007 v 10:21 |  Recepty
vitamínová abeceda
Po kterých potravinách sáhnout, abychom pokryli celou vitamínovou abecedu?
A
Pomáhá nám, abychom neměli tak často rýmu a kašel. Zvyšuje totiž odolnost sliznic vůči infekcím. Je nezbytný pro dobrý zrak, pomáhá udržet pěknou pokožku a posiluje vlasy. Zavedeným omylem považujeme za jeho hlavní zdroj syrovou mrkev. Chyba! Mnohem víc ho získáme z dušené.
Kde najdeme denní dávku?
Potřebujeme asi 0,8 miligramu. To si představte jako např. 100 g dušené karotky, špenátu, kadeřavé kapusty nebo rajčat. Můžete si dát také porci vepřových jater. Doplňkovými zdroji jsou žluté ovoce, vejce a mléko.

B1
Oceníte ho, když vás trápí skleslost. Po zvýšených dávkách vitamínu B1 zase pookřejete. Dodává odhodlanost a energii, podporuje trávení a napomáhá činnosti srdce. Nedostatek může u jinak zdravých lidí může způsobit pocity strachu, ochromenost a ztrátu vůle.
Kde najdeme denní dávku?
Měli bychom sníst 1 miligram. Ten najdeme ve 200 g hrachu nebo 150g porci platýze. Dobrým zdrojem jsou i brambory, hrách a bílé fazole. Menší množství B1 je ve žluté a zelené zelenině, ovoci a mléce.

B2
Určitě vás bude zajímat, že tlumí chuť na sladké. Kromě toho zvyšuje odolnost vůči kožním plísním, ekzémům a dokonce i alergiím a migrénám. Je nutný pro zdravou pokožku, silné nehty i vlasy. Snáší sice zahřívání, ale ničí ho světlo. To je důvod, proč bychom mléko, jeden z dobrých zdrojů B2, měli kupovat raději v krabicích.
Kde najdeme denní dávku?
Potřebných 1,2 miligramu získáme ze 75 g vepřových jater, z 200 g žampionů a 150 g makrely. Jinak ho najdeme také v pivovarských kvasnicích,v zelenině, rybách a vejcích.
B3
Především uklidňuje a posiluje trávení. Kromě chrání naše cévy před krevnímu sraženinami, takže funguje jako prevence infarktu. Snižuje hladinu cholesterolu a uklidňuje nervy. Je nezbytný i pro uspokojivý intimní život. Podílí se nejen na produkci ženských a mužských hormonů, ale i histaminu, látky, díky níž můžete prožít vrchol erotického vzrušení.
Kde najdeme denní dávku?
Měli bychom sníst 13 miligramů B3. Nejlepším zdrojem je libové maso, vnitřnosti a také ryby. Denní dávku představuje například 150 g hovězího masa, 125 g vepřových jater, 150 g makrely nebo 200 g kuřecích prsou.

B5
Má rozhodující slovo v tom, jestli se cítíme plni energie nebo vyhořelí. Podporuje plodnost a slibuje dlouhověkost. Nedostatek B5 snižuje hladinu cukru v krvi, proto si na jeho dostatečnou konzumaci musí dát pozor diabetici a lidé těžce pracující nebo sportující.
Kde najdeme denní dávku?
Potřebných 5 miligramů sníme s 200 g čočky, 250 g žampiónů nebo 400 g brokolice. Že jsou to vysoká množství? Tak je snižte a doplňte B5 z dalších zdrojů - mohou to být ledvinky, játra, mléko, ořechy nebo celozrnné pečivo.


B6
Dělá kouzla s tuky, díky nimž méně přibíráme na váze. Důležitý je také při tvorbě protilátek, takže zvyšuje naši obranyschopnost. Pomáhá proti tikům a samovolným záškubům svalů. Vylepší suchou pleť a chrání proti lupům. Naopak při nedostatku je typická přecitlivělost na slunce. Ještě nepříjemnější je depresivní nálada a nespavost.
Kde najdeme denní dávku?
Měli bychom si dopřát 1,2 miligramů B6, což je množství, které najdeme ve 200 g růžičkové kapusty doplněné 200 g brambor. Vydatnými zdroji jsou ale i kuřecí maso, vepřové, fazole, čočka, zelí a banány.

B7
To je patron naší krásy. Biotin, jak se také označuje, je totiž kompetentní hlavně v oblasti kůže, vlasů a nehtů. Proto pomáhá i při léčení vyrážek a ekzémů, oddaluje šedivění vlasů.
Kde najdeme denní dávku?
Denně máme sníst kolem 50 mikrogramů, což zvládneme s 200 g žampiónů, nebo porcí volského oka se špenátem. Dalšími vydatnými zdroji jsou ovesné vločky, pivovarské kvasnice, žloutky, ořechy, mléko a ovoce

B9
Přispívá k duševní pohodě a vyrovnanosti. Chrání před chudokrevností a snižuje riziko srdečních a oběhových nemocí. V těhotenství potřebujeme vitamínu B9, zvaného též kyselina listová, o polovinu více jako ochranu proti vrozenému postižení dítěte i posílenou krvetvorbu.
Kde najdeme denní dávku?
Denní dávku, tedy 400 mikrogramů, si na talíř můžeme nandat se 150 g
hrášku, k tomu ke svačině kedluben. Nebo 250 g brokolice a odpoledne hroznové víno, pomeranč či rajčata.

B12
U dětí má vliv na správný růst a zlepšuje i učení. U dospělých podporuje tvorbu krve a celkovou vitalitu. Při nedostatku B12 si připadáme slabí, nevýkonní, máme studené ruce a nohy. Objevuje se chudokrevnost, dýchavičnost a bušení srdce.
Kde najdeme denní dávku?
Nezbytné 3 miligramy najdeme výhradně v živočišných potravinách. Může to být 100 g sýra, 80 g tresky, 30 g herinka nebo 350 g tvarohu.

C
Je to proslulý ochránce proti nachlazení. Ale umí i jiné věci: odbourává v těle cholesterol, podporuje hojení ran a chrání buňky před poškozením škodlivými látkami.
Kde najdeme denní dávku?
Denně bychom měli tělu dopřát asi 100 miligramů. Třeba v podobě jedné čerstvé papriky, 75 g černého rybízu, 2 kiwi nebo 2 pomerančů.

D
Bývá spojován především se zdravými a silnými kostmi a zuby. Vedle toho ale podporuje zásobování buněk kyslíkem, což je jejich palivo. Takže pak máme dostatek energie.
Kde najdeme denní dávku?
Tělo denně spotřebuje 5 mikrogramů. Dodáme mu je 150 g tuňáka, 75 g lososa, konzervou tresčích jater nebo sardinek.


E
Je to elixír mládí. Chrání buňky a tkáně před projevy stárnutí včetně degenerativních onemocnění. Vrací kůži pružnost a pomáhá neplodným párům dočkat se potomka.
Kde najdeme denní dávku?
Potřebných 12 miligramů obsahuje 1 avokádo, 50 g lískových ořechů, 60 g mandlí nebo 20 g dietního margarínu či olivového oleje, ale nesmíme ho přepalovat.

K

Řídí stavbu kosti a tak je důležitý nejen pro děti, ale i pro dospělé jako prevence proti osteoporóze. Dodává vitalitu, zastavuje krvácení, pomáhá proti silné menstruaci a urychluje hojení ran.
Kde najdeme denní dávku?
Jde o 60 mikrogramů. Skvělými zdroji jsou zelené druhy zeleniny, můžeme si dát 100 g kadeřavé kapusty, špenátu nebo tmavých druhů salátu. Musíme je ale skladovat v temnu, jinak se vitamín z listů vytrácí. Najdeme ho i ve žloutcích a mléčných výrobcích.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 verča verča | E-mail | Web | 18. dubna 2007 v 10:27 | Reagovat

mám soutěž o nej blo. tak se přihlas. ale čas je jen do 18:00. to začne hlasování

2 www.doplnky-fitness.cz www.doplnky-fitness.cz | Web | 28. ledna 2009 v 21:22 | Reagovat

Ahoj. Za prvé bych se chtěl omluvit za reklamu, ale fakt mi to nedalo a musím se pochlubit. Kukněte sem: www.doplnky-fitness.cz. Jestli chcete zhubnout, vypadat krásně, udělat ze sebe svalovce tak to určitě navštivte. Sám jsem tam už parkrát nakoupil a nemůžu si to vynachválit. Klikejte na web a jste tam tak pááá lidi:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama

Děkuji za návštěvu a přijďte zas