Ženy za volantem

16. února 2007 v 18:33 | Marcela
Ženy za volantem
Z vlastní zkušenosti možná už dávno víte, že muž není jediným, kdo má v rodině řidičský průkaz. Přibývá rodin, kde má každý z partnerů své vlastní auto a žena už se nemusí spoléhat na hromadnou dopravu nebo na to, až manžel dorazí domů. A jak se vlastně chovají ženy za volantem?
ČEHO SE ŽENY BOJÍ
Výzkum agentury KRC Research, který zveřejnila společnost Goodyear, ukázal, že ženy mají největší strach z defektu pneumatiky. Tuto obavu vyjádřilo 82 % žen z 9 000 respondentů ve věku 18-74 let ze 16 zemí, a jen 67 % mužů. Ukázalo se také, že až 90 % Holanďanek se neodváží použít náhradní pneumatiku a jen jedna ze sedmi Italek by se ji pokusila vyměnit.
A co vy? Vyměnila byste vadnou pneumatiku, nebo se o to alespoň pokusila?
Rusky z výzkumu vyšly jako nejvíce netečné řidičky, ostatně posuďte sama: až 42 % by si raději nechalo své auto odtáhnout. A ještě k tomu mají pověst nejnebezpečnějších řidiček v Evropě vůbec!
VYMĚNIT ČI NEVYMĚNIT?
Co dělat, když jste sama na silnici, žádný džentlmen nezastaví, aby vám pomohl v nouzi, a vaše pneumatika je už nepoužitelná? Zhruba 39 % žen ji umí sama vyměnit. Až 4x více žen než mužů zavolá svému partnerovi, aby přijel a pomohl jim.
DŮLEŽITÁ KONTROLA
Věřila byste, že nejen muži se starají o svého dvoustopého miláčka? Automobil pravidelně kontrolují i ženy. Je málem neuvěřitelné, že až 86 % řidiček ověřuje všeobecný stav vozu a tlak v pneumatikách. Dokonce 80 % vyměňuje pravidelně olej v motoru. To však není všechno! Až 72 % žen kontroluje i baterii a brzdy, ale pouze 54 % řeší i rezervu.
Tyto studie dokazují, že prozatím jsou muži za volantem daleko jistější než ženy, ale to platí pouze obecně. Mnoho žen už zvládá jízdu automobilem daleko lépe než jejich partner. Stále však v ženách panují větší obavy z řízení v zimě. Bojíte-li se nehody, máme pro vás několik rad, jak se aspoň částečně připravit a tyto situace zvládnout.
RIZIKOVÉ SITUACE
* Smyk
Správnou reakci lze nacvičit na kluzké a bezpečné ploše. Velice zjednodušeně řečeno: auta s náhonem předních kol mívají nedotáčivý smyk - auto tedy nechce zatočit a má tendenci vyjet ze zatáčky.
Důležité: je třeba vyšlápnout spojku a sundat nohu z plynu. Auta s náhonem zadních kol se naopak chovají přetáčivě a mají tendenci vybočit do strany.
Důležité: spojka, noha z plynu, nutná rychlá reakce volantem, snažit se smyk vyrovnat.
Máte-li vozidlo s náhonem na "všechny čtyři", dokážete smyku odolávat déle, reakce je stejná jako u vozidel s náhonem na předek.
* Brzdění na sněhu a zledovatělé vozovce
Důležité je vědět, zda vůz má ABS. Pokud ano, brzděte za všech okolností a intenzivně držte brzdu až do zastavení. Nemáte-li ABS, je technika složitější - sešlapujte pedál přerušovaně (2x/s), aby se kola nezablokovala a z auta se nestaly neovladatelné saně.
* Jízda na náledí nebo při hustém sněžení
Důležitý je dostačený rozestup podle rychlosti aut v koloně. Asi platí, že rychlost vašeho vozu by se měla rovnat vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi. Tedy při jízdě rychlostí 30 km/h by to mělo být 30 m.
Co v zimě
VÝBAVA - sněhové řetězy, škrabka na zledovatělá okna, zimní směs do ostřikovačů, rozmrazovač skel a zámku, noviny, hadr na čištění světlometů, smetáček, lopatka a rukavice.
PŘIMRZLÉ STĚRAČE- neodtrhávejte je od skla násilím, poškodila byste gumová stírátka, prevencí bývají noviny, které dejte pod stěrač na přední sklo zaparkovaného auta, nebo potom použijte rozmrazovač ve spreji.
ZAMRZLÝ ZÁMEK- pomáhá rozmrazovač, který však musíte nosit u sebe a nenechávat ho v autě.
JAKÉ JSOU OBAVY ŽEN PŘI ŘÍZENÍ AUTA V ZIMĚ, S JAK VELKOU ZÁVADOU NA VOZIDLE BY SI DOKÁZALY PORADIT A JESTLI KONTROLUJÍ STAV SVÉHO VOZIDLA.
JAROSLAVA HAJNÁ, 56 let, podnikatelka, Přestavlky
V zimě jezdím, i když ne tak často jako dříve. Daleko větší strach mám z mlhy než z náledí a sněhu. Kdyby se mi nešťastnou náhodou něco stalo s autem, nedokázala bych si absolutně vůbec poradit. Naštěstí mám šikovného známého, kterému mohu kdykoliv a odkudkoliv zavolat a on můj problém vyřeší. Ten se také pravidelně stará o stav mého vozidla.
PETRA ŠESTÁKOVÁ, 33 let, vizážistka, Praha
Neřeším, jaké je roční období, protože jezdit prostě musím a jízda automobilem mě baví. Patřím k ženám, které pravidelně kontrolují stav svého vozidla - stavem oleje počínaje a rezervou konče. Výměna kola je můj největší problém, ale dokážu si s ním v případě potřeby poradit.
MILOSLAVA MANINOVÁ, 60 let, vedoucí prodejny, Roudnice nad Labem
Když je náledí, zásadně nejezdím. A když už musím, tak jezdím opatrně. Ne, že bych se bála, ale spíš se bojím těch druhých. Kdyby mi praskla pneumatika, v nejkrajnějším případě bych ji dokázala vyměnit, ale nejdříve bych se pokusila sehnatnějakého šikovného mužského. Pokud se závada týká motoru, tak ten raději přenechám odborníkům.
Pravidelně auto kontroluji asi jednou za 14 dní, ale před delší cestou pokaždé.
PAVLÍNA MELICHOVÁ, 35 let, vedoucí informačního centra, Kralupy nad Vltavou
V zimě řídím jen sporadicky a jezdím, jen když není sníh. Pravdou je, že si nedokážu poradit s žádnou závadou - od toho s sebou vozím manžela. Přesto však pravidelně kontroluji kapaliny, brzdy a světla.
KLÁRA HRUBÁ, 23 let, studentka VŠ, Klášterec nad Ohří
Při námraze se bojím řídit, ale dbám silničních pravidel a jezdím skutečně opatrně. Přece jen mám i nějaký pud sebezáchovy. Na kontrolu automobilu mám naštěstí kamarády, kteří by mě nenechali na holičkách. Přesto - kdyby se mi něco stalo, dokázala bych vyměnit i pneumatiku.
Tak co jak jste na tom vy?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Kdo je podle vás lepší řidič?

ŽENY 56.7% (17)
MUŽI 36.7% (11)
JE TO TAK NASTEJNO 6.7% (2)

Komentáře

1 babča babča | Web | 17. února 2007 v 11:17 | Reagovat

tak za volant nesedám,nemám na auto řidičák,ale jezdím na babetě a můžu říct že na nás babeťáky si víc dovolují chlapi.

jo a ten list už se mi podařilo vložit,moc,moc děkuji

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama

Děkuji za návštěvu a přijďte zas