Pečujeme o zdraví

20. září 2006 v 18:43 |  Něco pro zdraví

Ovoce i zelenina pomáhá v boji proti nemocem

Pravidelná konzumace ovoce a zeleniny snižuje koncentraci cholesterolu v krvi, zlepšuje poměr sodíku a draslíku, čímž chrání srdce. Podle odborníků pravděpodobnost infarktu myokardu a mozkové mrtvice je u lidí, kteří denně konzumují pět a více porcí ovoce a zeleniny, poloviční než u těch, kteří je jedí jen málo nebo vůbec.

Jak konzumovat ovoce a zeleninu?

**Vitamíny a bioaktivní látky jsou velmi citlivé na světlo a teplo. Již při třech dnech skladování ztrácí zelenina vitamíny. V chladničce se však tento proces odbourávání částečně zpomaluje. Zmrazená zelenina si vitamínů a bioaktivních látek uchovává nejvíce. Proto je někdy výhodnější než sice čerstvá ale povadlá zelenina.
**Nikdy ovoce a zeleninu zbytečně nenechávejte jen tak volně po oloupání ve vodě.
**Zeleninu vařte co nejkratší dobu a co na nejnižší teplotě.
**Tepelným zpracováním se ze zeleniny ztrácí vitamíny jako i další, pro organizmus důležité látky. Odborníci tvrdí, že nejzdravější způsob přípravy zeleniny je vaření v páře, kdy si zelenina dokáže udržet téměř sto procent všech výživných látek. Zeleninu je vhodné vařit v minimálním množství vody, aby všechny výživné látky neputovaly do vývaru. Nejméně vhodné je vařit zeleninu v mikrovlnné troubě, zelenina v ní vařená ztrácí téměř 90 procent všech výživných látek.
**Denně bychom měli dostat do těla minimálně 400g ovoce a zeleniny. Nejde však jenom o množství, ale také o různorodost a pestrost ovoce a zeleniny, kterou denně sníme.
**Nikdy nekonzumujme již, i nepatrně, nahnilé ovoce a zeleninu.
**Dužinaté ovoce jíme se slupkou, protože obsahuje mastné kyseliny.
**Více informací na http://www.zdrava5.cz/
"Zdravý dospělý člověk by měl denně sníst aspoň pět porcí ovoce a zeleniny, tj. nejméně 400 g", doporučuje Prof. Ing. Rudolf Poledne, CSc., předseda Fóra zdravé výživy a zároveň nabízí řešení: "Pět porcí ovoce a zeleniny jednoduše pokryjeme např. sklenkou 100% ovocné šťávy k snídani ve formě celozrnného chleba s rostlinnou pomazánkou a rajčetem, miskou zeleninového salátu před obědem, zeleninovou přílohou k hlavnímu chodu a jablkem k odpolední svačině."

Víte, co je "vitamín života"?

Kyselina listová je i ve špenátu
Ve velké rodině vitamínů, bez kterých se neobejde tělo žádného člověka, je jeden, který bývá někdy neprávem přehlížený, ačkoli má pro lidské zdraví naprosto zásadní význam. Dalo by se s nadsázkou říci, že je to vitamín "věčného mládí". Skrývá se pod označením B9, ale častěji se pro něj užívá označení KYSELINA LISTOVÁ.
Má zásadní vliv na tvorbu desoxyribonukleové kyseliny (DNA), která je nositelkou naší genetické informace. Bez vlivu vitamínu B9 se v našem organismu reprodukují buňky s některými vadami. Tak se projevuje jejich stárnutí. Naproti tomu s dostatkem kyseliny listové vznikají buňky objektivně mladší. Proto je tato látka často označována jako "vitamín života".
Příjem kyseliny listové je obzvláště důležitý v době těhotenství a následně i v období kojení. Nedostatek kyseliny listové se totiž může projevit vrozenými vadami novorozenců. Za klíčové se považují první měsíc před otěhotněním a první tři měsíce těhotenství.
Kyselinu listovou najdeme především v zelenině a ovoci - zvláště bohaté na tuto látku jsou zelí, rajčata, špenát nebo brokolice, kapusta, chřest, pomeranče nebo výrobky z celozrnné mouky. Důležité je, že zeleninu či ovoce bychom měli jíst čerstvé - při tepelné úpravě se totiž kyselina listová ztrácí. Potřebná denní dávka je přibližně 400 mikrogramů tohoto vitamínu.

Půllitr jablečného moštu denně nahradí veškeré lékaře

Jablečný mošt je podle posledních průzkumů hotovým elixírem zdraví. Odborníci z University of Glasgow tvrdí, že moštová jablka mohou poskytovat nápoj, jehož konzumace chrání tělo před infarktem, mrtvicí i nádory.
Šťáva z jablek obsahuje vysoké množství fenolických látek, které v těle člověka fungují jako antioxidanty. Tyto sloučeniny omezují vliv volných radikálů poškozujících buňky a tkáně. Působením volných radikálů může dojít k poškození cév, a to zase může vést k mrtvici či infarktu. Pokud naruší radikály buněčné jádro, může vzniknout nádorová buňka.
"Dosavadní výzkumy předpokládají, že pomocí fenolických látek lze chránit tělo před mnoha chorobami

Zelený čaj snižuje riziko srdečních nemocí

Lidé, kteří pijí soustavně hodně zeleného čaje, se dožívají vyššího věku a trpí méně některými nemocemi. K tomuto závěru dospěli japonští vědci, kteří sledovali 40 000 vyznavačů tohoto lahodného moku a zjistili, že například riziko kardiovaskulárních nemocí se u nich snížilo více než o čtvrtinu oproti ostatní populaci.
Studie japonských vědců uvádí, že zelený čaj je zvláště účinný v boji proti srdečním onemocněním, ale nemá zřejmě žádný vliv na prevenci rakoviny, jak se předpokládalo dříve.
Studii prováděli experti z univerzity v Tohoku jedenáct let a sledovali přes 40 000 lidí ve věku od 40 do 79 let v severovýchodním Japonsku, kde se zelený čaj hojně konzumuje. Pije ho tam pravidelně kolem 80 procent obyvatel, z nichž více než polovina vypije denně nejméně tři šálky.
Lidé, kteří pili v průběhu oněch jedenácti let pět i více šálků čaje denně, měli oproti těm, kdo pili sotva jeden denně, o 16 procent menší riziko úmrtí na nějakou nemoc. V případě kardiovaskulárních chorob to bylo dokonce o 31 procent nižší riziko.
Obdobná souvislost mezi nemocemi nebyla zjištěna u černého čaje a čaje oolong.
Pečujte o své zdraví a vaše tělo vám za to poděkuje.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Vitamíny Vitamíny | E-mail | Web | 5. března 2008 v 11:48 | Reagovat

Kliknutím na web získáte další info o vitamínech.

2 www.doplnky-fitness.cz www.doplnky-fitness.cz | Web | 28. ledna 2009 v 21:11 | Reagovat

Ahoj. Za prvé bych se chtěl omluvit za reklamu, ale fakt mi to nedalo a musím se pochlubit. Kukněte sem: www.doplnky-fitness.cz. Jestli chcete zhubnout, vypadat krásně, udělat ze sebe svalovce tak to určitě navštivte. Sám jsem tam už parkrát nakoupil a nemůžu si to vynachválit. Klikejte na web a jste tam tak pááá lidi:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama

Děkuji za návštěvu a přijďte zas